با خرده فروشی الکترونیکی (E-tailing) چقدر آشنا هستید ؟

با خرده فروشی الکترونیکی  (E-tailing) چقدر آشنا هستید ؟
با خرده فروشی الکترونیکی  (E-tailing) چقدر آشنا هستید ؟
از هنگامی که عصر ارتباطات با ظهور اینترنت و شبکه های الکترونیکی آغاز شد . بیشتر مفاهیم موجود در دنیای فیزیکی دارای همزادی مجازی و الکترونیکی گردید . صنعت خرده فروشی که قدمتی به درازای عمر بشر دارد هم در ابتدا آهسته و بعد از آن شتابان به سمت الکترونیکی شدن رفت و همه جا برچسب آنلاین را بر پشانی خود چسباند .
مفهوم خرده فروشی و ریتیل در بعد کلاسیک آن که به معنای هر نوع فروش کالا یا خدمت به مصرف کننده نهایی (به جای فروش به کارخانه یا تامین کننده یا عمده فروش)  بود ، جای خود را به مفهومی تازه به نام (ای تیل ) در مقابل (ریتیل ) داد .
نسخه مجازی و آنلاین ریتیل و خرده فروشی سنتی به مفهوم هر نوع فروش کالا یا خدمت به مصرف کننده نهایی، توسط تولیدکننده یا هر سازمان واسط، مستقل از نوع کالا یا خدمت (خوراکی، پوشاک، تندمصرف، بادوام، محتوای دیجیتال و …) توسط کانال عرضه دیجیتال می باشد.
نمونه های موفق خرده فروشی الکترونیکی یا ایتیل در جهان سایت های مانند آمازون یا علی بابا و نسخه وطنی موفق آنها دیجی کالا هستند .
در مورد خرده فروشی الکترونیکی نکاتی که در پی می آیند برگرفته از کتاب (عصر خرده فروشی الکترونیکی) می باشد که در سال 2001 میلادی با رویکردی پیشگویانه و موثق توسط نویسندگانش ، الکس بیرچ و فیلیپ گربرت  به بازار عرضه شد . این کتاب می کوشید تا روندهای جاری و آینده حاکم بر این بازار را موشکافانه تحلیل کند .

آینده خرید ، خرید آنلاین است .
پیش بینی که شاید زودتر از موعدش محقق شد و گزاره ای است که کمتر کسی جز آن ، تصویر ذهنی دیگری می تواند داشته باشد.

ارزش دارایی های فیزیکی در آینده رو به افول خواهد بود .
بازیگران و برندهای دنیای تجارت مجازی با چابکی مثال زدنی که به دلیل دارایی های فیزیکی کمتر و بهره وری بالایی که نسبت به خدمات و کالاهای فیزیکی دارند ، غولهای تجاری فیزیکی گذشته را به چالش خواهند کشید .
 
قدرت بازیگران جدید تجاری را نمی توان دستکم گرفت .
همانطور که در موارد بالا ذکر شد ، چالاکی ، قابلیت انعطاف و بهره وری بالای بازیگران جدید آنها را به رقبایی جدی و ناشناخته تبدیل خواهد کرد .
 
دنیای دیجیتال و اینترنت یک میدان بازی کاملا جدید است .
فضای دیجیتال در واقع موجب خلق دنیایی جدید شده است که بسیاری از قوانین حاکم بر ان به نسبت دنیای حقیقی متفاوتند . پس بدیهی است که بازیگران جدید هم از شانسی برابر و شاید بالاتر برای موفقیت بهره مند شوند . ما هیچوقت نمی توانیم تضمین دهیم که  فوق ستاره های دنیای فوتبال در ورزشی جدید هم پیشتاز خواهند بود . اینجا دنیایی متفاوت با قواعدی جدید است .
 
تقلید کامل از دنیای فیزیکی در بازی دیجیتال اشتباهی بزرگ است .
اگر قواعد بازی تغییر کند ، پس داشتن اینرسی زیاد در وفق دادن خود با این قواعد مشکلات بزرگی به همراه خواهد داشت .رفتار سنتی عواقب خوبی در پی نخواهد داشت .
 
تولید مبتنی بر سفارش رواج خواهد یافت .
در تولید سنتی ابتدا کالا تولید شده و سپس از طریق شبکه توزیع به مراکز فروش انتقال می یابد . نبود ارتباط مستقیم بین پروسه تولید و عرضه با تقاضای مشتری مصرف کننده موجب کمبود و یا ازدیاد کالا در مراکز خرید خواهد شد . در دنیای دیجیتال از این پس می توان تولید کالا و خدمات را بطور مستقیم بر مبنای تقاضای مصرف کننده و براساس نیاز و خواسته او تولید و عرضه کرد .
 
موارد بالا بخش هایی از این کتاب ارزشمند بودند که می توانید برای مطالع بیشتر به اصل کتاب مراجعه کنید اما پرسش ما ازشما اینست که اگر در صنعت خرده فروشی کلاسیک حضور دارید ، به چه میزان دامنه افکار خود را به سمت دنیای خرده فروشی الکترونیکی گسترش داده اید ؟
 
 
1399/04/01

عضویت در خبرنامه: