راهکار ها و نکته هایی در خرده فروشی

راهکار ها و نکته هایی در خرده فروشی

 RETAILING  یا همان خرده فروشی یکی از ساده ترین راه حل برای رهایی از شغل های کسل کننده و کسب درآمد بیشتر می باشد. این کسب و کار همانند دیگر شغل ها گاه موجب موفقیت و نامداری و گاه با شکست مواجه می شود.

مهمترین دلیل شکست این نوع کسب و کار، ساده شمردن کار فروشگاهی است. در حالی که هر نوع کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت دارای جزییات مخصوص به خود است.
 

مفاهیم پر کاربرد در خرده فروشی:

- تولید کننده : وظیفه ساخت و تولید کالاها با استفاده از دستگاه ها و نیروی انسانی را دارند.
- عمده فروش: کالاهای تولیدی را با حجم زیاد و قیمت پایین تر از تولید کننده تهیه و با تعداد بالا به فروش می رساند.
- خرده فروش: کالاهای تولید شده را با حجم پایین و با قیمت نسبتا بالاتر از عمده فروش تهیه و به قیمت پیشنهادی تولید کننده به کاربر نهایی ارائه می دهد.
- مصرف کننده: کاربر نهایی است که کالا را برای مایحتاج استفاده شخصی از خرده فروش تهیه می نماید.
 

استراتژی طراحی خرده فروشی:

یک فروشگاه خرده فروشی نیازمند برنامه ریزی بازاریابی جامع است، نوع محصولاتی که به فروش می رسد تعیین کننده نحوه نمایش محصولات است. بخشی از این برنامه ریزی، مربوط به راهبردهای مؤثر خرده فروشی است. هر فروشگاه خرده فروشی نیاز به پاسخگویی به مفاهیم استراتژی پایه، نظارت بر پاسخ مشتری به هر استراتژی مورد استفاده و ایجاد تغییراتی دارد که باعث افزایش فروش می شود.
 

 دسترسی:

تقسیم فضای فروشگاه با نمایش چندین دسته ی متنوع محصولات ، باعث سردرگمی مشتریان می شود. استراتژی طراحی خرده فروشی باید با یک طرح ساده و خلوت شروع شود. به عنوان مثال برای بهتر دیده شدن و نمایش محصولات فروشگاه می توان از یک صفحه نمایش دیجیتال چرخشی به جای چندین پوستر استفاده کرد.  
           

تبلیغات دیجیتالی:

امروزه با توجه به در دسترس بودن اینترنت از طریق wifi و دنیای دیجیتال تقریبا می توان در هر لحظه اطلاعات محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار داد. امروزه با توجه به برنامه های موجود در دنیای دیجیتال می توان یک فروشگاه رایگان راه اندازی کرد.
 

توجه به نیاز مشتری:

یک کتاب فروشی را در نظر بگیرید که علاوه بر جایگاهی برای کتاب خواندن یک قهوه بار نیز در آنجا تعبیه کرده است، به شکلی که احساس می شود که مشتریان را برای خواندن کتاب در فروشگاه ترغیب میکند . از این طریق خرده فروشان علاوه بر تامین نیاز مشتریان با این امر موجب نگه داشتن آنها در فروشگاه و باعث ترویج حس وفاداری مشتریان می شوند.
 

تجارت چشمی:

یکی از مهمترین عواملی که باعث فروش بیشتر در صنعت خرده فروشی می شود تجارت بصری است. بازاریابی بصری توجه مردم را به سمت قفسه های رنگی با طرح های منحصر بفرد جذب می کند و همین موضوع باعث ایجاد حس خرید در مشتری می شود.
 
نکات خرده فروشی موفق

 

- شناخت کامل محصول:

مهمترین امر در بحث خرده فروشی، داشتن دانش فروش نوع محصول می باشد. اگر فروشنده یک کالایی را خوب بشناسد، می تواند کالا را از منبع اصلی با هزینه کمتر تهیه و به مصرف کننده ارائه دهد.

 

- طرح محیط خرده فروشی:

انتخاب مکان فروشگاه با توجه به نوع صنف امری است ضروری . دکور و نحوه ی چیدمان محصولات نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا مشتری بتواند آزادانه تمام محصولات را رویت و انتخاب نماید.
 

- قیمت گذاری محصولات :

زدن برچسب قیمت برای تمام نوع محصولات توصیه نمیشود.
برای مثال در سوپرمارکت ها بهتر است تمامی کالا با توجه به ثابت بودن قیمت کالاها برچسب داشته باشد. ولی فروشگاه هایی مانند لباس فروشی با توجه به بالا بودن قیمت اجناس بهتر است قیمت کالا بر روی محصول زده نشود زیرا مشتری با دیدن قیمت کالا بدون سوال از مغازه خارج می شود. زمانی که کالایی نیاز به توضیح دارد بهتر است طوری نمایش داده شود تا مشتری سوال بپرسد.
 

- روش فروش :

حساس ترین مرحله خرده فروشی ارائه کالا و قطعی کردن فروش است. زیرا با توجه به مبلغی که مشتری می خواهد پرداخت نماید نیاز به جلب اعتماد دارد.
بعد از ارائه کالای با کیفیت و قیمت مناسب موثر ترین راه در جهت فروش محصولات تبلیغات می باشد. تبلیغات در خرده فروشی با توجه به رقابت سنگین بازار کار دشواری می باشد.
قدم اول در نظر گرفتن نام منحصر بفرد (یونیک) می باشد طوری که در ذهن ها باقی بماند، در صورتی که در ذهن ها بماند باید انتخاب شود.
قدم دوم استفاده از کارت ویزیت و یا بسته بندی هایی که نام برند روی آنها حک شده باشد استفاده شود.
قدم سوم احترام به مشتری که خرید نمی کند. مشتریانی که به هر دلیلی موفق به خرید از فروشگاه نمی شوند هدایای کوچک برایشان در نظر گرفته شود.
قدم چهارم استفاده از تخفیفات و فروش های ویژه. زیرا اکثر مردم منتظر فروش ها و تخفیفات مناسبتی هستند.
 
 به طور کلی خرده فروشان به دو دسته تقسیم می شوند:
آنهایی که در برابر تغییرات مقاومت می کنند و آنهایی که تغییرات را می پذیرند. بهترین نوع خرده فروش ، جز دسته دوم می باشد زیرا در صورت مواجه شدن با تغییرات ناخواسته آماده ی پاسخگویی خواهد بود.
 
     
 
 
 
     
 
1398/02/09

عضویت در خبرنامه: